لطفا صفحه رو مجددا بارگذاری کنید.

بارگذاری

شناخت 7 رژیم غذایی

هزاران رژیم غذایی وجود دارد. برخی برای کاهش وزن هستند، در حالی که برخی دیگر برای افزایش وزن، کاهش کلسترول، زندگی طولانی و سالم و بسیاری دلایل دیگر هستند.

بهترین رژیم غذایی داشتن یک برنامه ثابت برای خوردن و آشامیدن است که در آن نوع و مقدار غذا برای کاهش وزن یا پیروی از یک سبک زندگی خاص برنامه ریزی شده است.

این مقاله جزئیاتی در مورد محبوب‌ترین رژیم‌های غذایی با توجه به سه معیار ارائه می‌کند: تعداد مقالاتی که آنها را پوشش می‌دهند، اینکه چقدر محبوب به نظر می‌رسند و هر چند وقت یک‌بار درباره آنها بازخورد دریافت می‌کنیم.

 

1.  رژیم اتکینز

رژیم غذایی یا روش تغذیه اتکین، بر کنترل سطح تمرکز انسولین در بدن از طریق یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات تمرکز دارد.

اگر افراد مقادیر زیادی کربوهیدرات های تصفیه شده مصرف کنند ، سطح انسولین آنها به سرعت افزایش و کاهش می یابد. افزایش سطح انسولین بدن را تحریک می کند تا انرژی را از مواد غذایی مصرف شده ذخیره کند و این باعث می شود که بدن از چربی ذخیره شده به عنوان منبع انرژی استفاده کند.

بنابراین افرادی که از رژیم اتکینز استفاده می کنند از کربوهیدرات ها اجتناب می کنند، اما می توانند به همان اندازه که دوست دارند پروتئین و چربی مصرف کنند.

اگرچه رژیم اتکینز برای مدتی محبوب است، اما با خطرات خاصی همراه است. افرادی که رژیم اتکینز را در نظر می گیرند باید با پزشک خود صحبت کنند.

 

2. رژیم غذایی منطقه (Zone diet)

هدف رژیم منطقه تعادل تغذیه ای شامل 40 درصد کربوهیدرات، 30 درصد چربی و 30 درصد پروتئین در هر وعده غذایی است. تمرکز نیز بر روی کنترل سطوح انسولین است که ممکن است منجر به کاهش وزن و کنترل وزن بدن نسبت به سایر روش‌ها شود.

رژیم غذایی زون مصرف کربوهیدرات های با کیفیت بالا، کربوهیدرات های تصفیه نشده و چربی ها مانند روغن زیتون، آووکادو و آجیل را تشویق می کند.

 

3. رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک دهه ها به عنوان درمانی برای صرع مورد استفاده قرار گرفته است و همچنین برای کاربردهای دیگر نیز مورد بررسی قرار گرفته است. این شامل کاهش مصرف کربوهیدرات و افزایش مصرف چربی است. این برخلاف منطق به نظر می رسد اما به بدن اجازه می دهد تا به جای کربوهیدرات، چربی را به عنوان سوخت بسوزاند.

چربی‌های سالم مانند آووکادو، نارگیل، آجیل برزیلی، دانه‌ها، ماهی‌های روغنی و روغن زیتون به طور آزادانه به رژیم غذایی اضافه می‌شوند تا تاکید کلی بر چربی حفظ شود.

رژیم غذایی باعث تجزیه ذخایر چربی برای سوخت می شود و از طریق فرآیندی به نام کتوز موادی به نام کتون ایجاد می کند . این رژیم خطراتی از جمله کتواسیدوز برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 دارد ، اما ممکن است منجر به کمای دیابتی و مرگ هم شود. اگرچه بیشتر مطالعات 2 سال یا کمتر انجام شده است، اما تحقیقات امیدوارکننده ای در رابطه با مدیریت دیابت ، سلامت متابولیک، کاهش وزن و تغییر ترکیب بدن وجود دارد.

 

4. رژیم گیاهخواری

انواع مختلفی از گیاه خواری وجود دارد: لاکتو گیاه خوار، گیاه خوار میوه خوار، رژیم غذایی زنده گیاهی، تخم مرغی، پسکو گیاهی و نیمه گیاهی.

اکثریت گیاه خواران گیاهخواران لاکتو-اوو هستند، به عبارت دیگر، به جز تخم مرغ، لبنیات و عسل، غذاهای حیوانی نمی خورند.

مطالعات در چند سال اخیر نشان داده است که گیاهخواران وزن بدن کمتری دارند، کمتر از بیماری ها رنج می برند و معمولاً طول عمر بیشتری نسبت به افرادی که گوشت می خورند دارند.

 

5. رژیم وگان

وگانیسم بیشتر یک روش زندگی و یک فلسفه است تا یک رژیم. یک گیاهخوار هیچ چیز حیوانی از جمله تخم مرغ، لبنیات و عسل نمی خورد. وگان ها معمولاً فقط به دلایل سلامتی وگانیسم را نمیپذیرند، بلکه به دلایل محیطی، اخلاقی و دلسوزانه نیز به آن دامن می زنند.

وگان ها معتقدند که روش های مدرن کشاورزی فشرده برای محیط زیست ما مضر است و در دراز مدت ناپایدار است. گیاهخواران می گویند اگر همه غذاهای گیاهی بخورند، محیط زیست سود می برد، حیوانات کمتر آسیب می بینند، غذای بیشتری تولید می شود و مردم عموماً از سلامت جسمی و روانی بهتری برخوردار می شوند.

 

6.  رژیم غذایی مدیترانه ای

رژیم غذایی مدیترانه ای برای جنوب اروپا است، و به طور خاص بیشتر در عادات تغذیه ای مردم کرت، یونان، و جنوب ایتالیا، تمرکز دارد. در حال حاضر اسپانیا، جنوب فرانسه و پرتغال نیز شامل می شوند، اگرچه پرتغال با دریای مدیترانه تماس ندارد.

تاکید بر بسیاری از غذاهای گیاهی، میوه های تازه به عنوان دسر، لوبیا، آجیل، غلات کامل، دانه ها، روغن زیتون به عنوان منبع اصلی چربی های رژیمی است. پنیر و ماست اصلی ترین غذاهای لبنی هستند. این رژیم همچنین شامل مقادیر متوسط ??ماهی و مرغ، تا حدود چهار تخم مرغ در هفته، مقدار کمی گوشت قرمز و مقادیر کم تا متوسط ??شراب است.

بیش از یک سوم رژیم مدیترانه ای شامل چربی است که چربی های اشباع شده از 8 درصد کالری دریافتی تجاوز نمی کند. رژیم مدیترانه ای گسترده ترین رژیم غذایی است که تا به امروز مورد مطالعه قرار گرفته است، با تحقیقات قابل اعتمادی که از استفاده از آن برای بهبود کیفیت زندگی افراد و کاهش خطر بیماری حمایت می کند.

 

7. رژیم غذایی خام

رژیم غذایی خام یا خام‌خواری شامل مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی است که فرآوری نشده، کاملاً گیاهی و ایده‌آل ارگانیک هستند.

خام خواران معتقدند که حداقل سه چهارم غذای مصرفی یک فرد باید از غذای نپخته تشکیل شود. تعداد قابل توجهی از خام خواران نیز گیاهخوار هستند و هیچ چیزی را که حیوانی باشد نمی خورند و نمی نوشند.

چهار نوع اصلی خام‌خواران وجود دارد: خام گیاه‌خواران، خام وگان‌ها، همه‌چیزخواران خام و گوشت‌خواران خام.

 

 


نظرتان را بنویسید

ارسال نظر در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}